Tabbladen

donderdag 31 december 2015

Jurassic park - maak je eigen broek

Gister zijn Robin en ik bij Joyce langs geweest. Robin ging met Joyce haar meiden spelen (wat een groot succes was) terwijl wij het Sancho weekend voor april aan het voorbereiden waren.

De meiden hadden we een gang naar de stoffenwinkel beloofd, Robin wilde 'foute broekenstof'. Nu is Robin ineens helemaal van de glitterbroeken en haar rode en gouden exemplaar zijn inmiddels versleten. Zo'n glitterbroek is niet echt slijtvast en na bijna continue 4 weken dezelfde glitterbroek aanhebben gaan de glitters er wel vanaf. Ze had haar zinnen gezet op zilver maar dat vond ik dan zo'n verlate kerstballenbroek worden. Gelukkig had ze al 1 minuut na binnenkomst met Julia de juiste stof gevonden. Een grasgroene glitterstof voor een broek.

Wat moet er nu bij grasgroen? Dat werd een digiprint met dino's en aangezien daar ook paars in zat kocht ik er maar een lap paarse tricot bij (handig voor als die groene broek ook glitterloos is geworden). Vandaag heb ik Robin gevraagd of ze soms zelf de broek wilde maken, nou daar had de dame wel oren naar. 

Het patroon lag gelukkig al geknipt, ze kon dus meteen aan de slag met het patroon spelden op de stof en het knippen. Lang leve de magneetjes om een constante naadwaarde aan te knippen. 

Na het knippen heeft ze zelf met een stift de patroonomtrek op de stof gezet, dat lockt zo wat makkelijker.


Eerst moest de locker ingeregen worden, nadat ik eea voorgedaan had ging Robin op geheel eigen wijze aan de slag. Om bij de antenne's van de locker te komen klim je gewoon op het buro ;-)
  


Met pijltjes heb ik op de stof de naairichting aangegeven en nadat we een kratje onder het buro hadden gezet om de voetpedaal omhoog te krijgen ging ze aan de slag. Ze heeft het locken echt helemaal zelf gedaan. Na het locken van de midvoor en midachter bleek de taille toch wat te wijd. Ik heb een nieuw lijntje getekend en ze heeft het keurig afgelockt tot de juiste maat. De zoom heb ik zelf even in de broekspijpen gevouwen waarna de naaimachine aan de beurt was om de zoom in de broek te zetten met een rekbare siersteek. Ook dat verliep netjs.
 

Na de zoom in de broekspijpen snel de binnenbeennaad erin (mama heeft de boel gespeld) en toen tijd voor een kop thee met een oliebol.

Na de thee was het tijd voor het stikken van het elastiek in de taille. Eerst het elastiek op maat maken en met een zigzag aan de broek vastzetten. Het vastspelden heb ik gedaan, het was best lastig voor Robin om het elastiek (omvang kleiner dan de omvang van de broek) vast te spelden in de broek. Ze heeft toen zelf het elastiek vastgestikt, een lastig klusje omdat het elastiek iets uitgerekt aangezet moest worden. 

Na een passessie bleek alles goed te zitten en kon het elastiek omgeslagen nog eens vastgezet worden. Toen het rotklusje, de draden van het locken van de binnenbeennaden wegwerken. Ze deed het keurig

 En toen was de broek af. Wat doe je dan? Dan trek je snel je nieuwe broek aan en duikt de lappenmand in om lekker met de lockmachine en wat lapjes aan de slag te gaan.
Dit was een erg gezellig middag zo, ik vrees dat de naaikamer zo nu en dan ingepikt gaat worden.






Het eindresultaat zie je hier


En voor wie nog live beelden wil hier een filmpje 




5 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. haha, jij bent snel. Ik had wat foto's van mobiel al live gezet maar moest verhaaltje nog maken.

      Verwijderen
  2. Super geslaagde middag en een glitterbroek rijker!!!
    Ik ben benieuwd naar haar volgende kledingstuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat zul je trots op je dochter zijn!! Top.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat goed van haar. Echt een jongedames broek. Ik denk dat je vrees wel terecht is. Dat wordt de naaikamer met machines delen.
    Een gelukkig nieuwjaar.

    BeantwoordenVerwijderen